דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול זמן לסטודנטים עסוקים 

מאת    [ 11/10/2013 ]

מילים במאמר: 1024   [ נצפה 4049 פעמים ]

 

סטודנטים, מדרך הטבע, הם אנשים עסוקים מאוד. עליהם להתנהל בין שעות הלימוד, שלפעמים מפוזרות על פני ימים ושעות, התכוננות למבחנים וכל הקשור למטלות הלימודים, וכמובן מחויבויותיהם האישיות. לכן זמן הוא משאב חשוב במיוחד לסטודנטים, וניהול יעיל של הזמן יכול "להוליד" עוד שעות רבות אבודות. כל הנאמר כאן חשוב אפילו יותר לגבי סטודנטים בעלי הפרעות קשב, שפעמים רבות סובלים גם מקשיי התארגנות.

את התובנות האלה גיבשתי על סמך ניסיוני האישי כמופרעת קשב, ועל סמך ליווי סטודנטים רבים, רובם לקויי למידה, ששטחו בפני את עומס המשימות ואת קשיי ההתארגנות שלהם.

ידוע לי היטב שדחיינים מקצועיים נוטים לחפש תירוצים כדי להימנע מתכנון מסודר, אבל זה בדיוק הכלי שיוציא אותם, לאט ובהתמדה, מהדחיינות, ויעזור להם גם כשבעתיד יהיו אנשים מיושבים (עובדים במשרה מלאה ובעלי משפחות). הרי המטלות רק הולכות ומתרבות אחרי סיום הלימודים.

 

אחלק את המאמר לשני חלקים: לו"ז שבועי והתארגנות בתקופת מבחנים.

לו"ז כללי ושבועי


    • בוחרים יומן. בחרו לעצמכם את הכלי שבו תשתמשו: לוח שנה גדול, יומן מקרטון (כמו שהיה נהוג מאוד פעם) או יומן אלקטרוני.
    • לוח המבחנים. מיד כשתדעו את לוח המבחנים, שבצו ביומן את כולם. עדיף להדגיש מועדים אלה בצבע או בכל הבלטה אחרת.
    • מטלות נוספות. שבצו גם תאריכי הגשת עבודות, הצגת מצגות וחובות אחרות שמיועדות למועד ידוע מראש. (אל תסמכו על מועדי ב', ולא על כך שתצליחו "לעשות עיניים" למנחה כדי שידחה הגשת עבודה).
    • צו קריאה להתארגנות. עשו לעצמכם בטלפון (אני מאמינה שהוא מספיק חכם) התרעה ביום קבוע בשעה קבועה, שבה אתם, בדרך כלל, פנויים. אני ממליצה על סוף השבוע, כך שתוכלו לארגן נכון את השבוע הבא. בשעה הזאת, כשההתרעה מרעישה עולמות, שבו לארגן את הלו"ז השבועי שלכם. מיד אפרט איך לעשות זאת.
    • קודם מה שקבוע ראשית, הכניסו ליומן את כל מה שידוע מראש: מערכת שעות לימוד (כולל חלונות), עבודה, פעילות ספורט או אחרת.
    • אח"כ מזדמנים. הוסיפו את האירועים המזדמנים כגון: חתונות ומפגשים חברתיים.
    •  יש עוד משימות? עכשיו קחו דף גדול או לוח מחיק. "הציפו" את כל המשימות השבועיות הנוספות שעולות בראשכם, למשל: עבודות הגשה, חיפוש חומר בספרייה, התכוננות למבחן, קניות, סידורים, בדיקה רפואית, תשלומים וכו'. אפשר לעשות זאת כ"שמש רעיונות"- באמצע כותבים: התארגנות שבועית, ובכל קרן כותבים קטגוריה: הכנת מצגת, בדיקה רפואית וכו'.
    • שיהיה כתוב. עכשיו בדקו איזו התארגנות נחוצה לכל משימה, למשל: תחת הקטגוריה: הכנת מצגת  רושמים: איתור חומר באינטרנט, פגישה עם נעמה (אלופת המצגות, שתנחה אותי) הכנת המצגת, העברה לנעמה לבדיקה, העברה למנחה לבדיקה.
    • כמה זמן? רשמו ליד כל משימה כמה זמן אתם מעריכים שנחוץ כדי לבצע אותה.
    • שיבוצים. שבצו את המשימות השונות ביומן. ייתכן שמשימות מסוימות יתפרסו על פני כמה ימים, וגם לא ברציפות, העיקר שהקצבתם להן את הזמן שקבעתם שנחוץ לביצוען.
    • חשוב לרווח. הקפידו להשאיר "חלונות" גם למנוחה, וגם כי לא הכל  ניתן לחיזוי מראש, ולפעמים צץ משהו ממש דחוף שאינו סובל דיחוי.
    • הצעה: נסו לרכז פעילויות שדורשות התארגנות דומה או נעשות במרחב גיאוגרפי קרוב. למשל, אם כבר יצאתם מהבית במטרה לקנות מתנה ליום ההולדת של החברה, אולי אפשר בהזדמנות זו גם לערוך קניות, להסתפר ולשלם לבעל הבית שכר דירה. (אולי חלק מהפעילויות האלה, כמו פגישה עם המנחה, מחייבות קביעה מראש. לכן רצוי להקדיש מועד מוגדר לקביעת הפגישה).
    • ·         חלונות של ארגון. כדאי לנצל גם את זמן השהייה במוסד הלימוד. אם יש לכם "חלונות", נצלו חלק מהם (אחרי המנוחה ושתיית הקפה בחברה) גם למטלות שיחסכו לכם זמן אחר כך, כמו: איתור וצילום חומר, כריכת עבודה, הגשת עבודה וכו'. אם תצטרכו מאוחר יותר להגיע למקום הלימוד במיוחד כדי לבצע את המטלות האלה, תבזבזו הרבה זמן יקר.
    • אל תדחו לרגע האחרון! בעיקר הדבר אמור לגבי המתקשים בהתארגנות. השתדלו לארגן סיכומים של החומר, דווקא בתקופה שבה אין מבחנים.
    • *הערה חשובה: כשאני אומרת סיכום, אין הכוונה לכל חומר הלימוד שהועבר בכיתה כשהוא מוקלד. את כל ים החומר הזה צריך לתמצת בנקודות, הערות, טבלאות, הדגשה במרקר, שאלות (פשוטות) ותשובות או סיכומים. המטלה הזאת, שמתי לב, לוקחת הכי הרבה זמן לרוב הסטודנטים, והיא לא חייבת להיעשות ממש לפני הבחינה. כך, כשיתקרב מועד הבחינה תוכלו לחזור רק על החומר המתומצת ולמצוא את הדרכים המתאימות לכם לזכור אותו.
    • חומר לעבודה. גם אם אתם לא מכינים עבודות הגשה מראש (כמה צדיקים כאלה יש באמת?) לפחות כדאי שיהיה ברשותכם החומר הנחוץ להכנתה, כדי שלא תיפלו על ה"rush hour" של תקופת המבחנים.

 

התארגנות בתקופת מבחנים

 


    • משנים סדרי עדיפויות. עכשיו המבחנים הם בראש סולם העדיפויות, לכן תצטרכו להקדיש להם את מירב הזמן שפנוי מלימודים סדירים ומעבודה.
    • תוכנית לטווח ארוך. גם כאן עליכם לעשות את אותן פעולות שרשמתי בסעיף הקודם, אבל אתם צריכים כאן תוכנית דו שבועית ואפילו חודשית, כי סביר להניח שבתקופה זו תצטרכו להיערך בו זמנית לכמה מבחנים. תצטרכו להיות מאוד יעילים ולנצל את הזמן לתמצות חומר עבור המבחנים הרחוקים, וגם ללימוד וזכירת החומר לקראת המבחנים הקרובים.
    • כמה זמן? רשמו על לוח מחיק או נייר את כל המבחנים שעומדים לפניכם בתוספת תאריכים. רשמו כמה שעות אתם מעריכים שתצטרכו להכנה.
    • אומנות השיבוצים. תצטרכו לשבץ ביומן את כל הפעילויות הרגילות ולקבוע זמנים מוגדרים לפי מכסת הזמן שקבעתם ללימוד לקראת הבחינות והכנת העבודות שעליכם להגיש.
    • כמה לומדים וכמה נחים? כאשר אתם יושבים ללמוד ממש לפני הבחינה, מומלץ מאוד לעבוד לפי העיקרון של: 50/10, כלומר: 50 דקות עבודה ו-10 דקות הפסקה. עשיתי כך כשכתבתי ספר על אסטרטגיות למידה. היה לי dead line להשקה, והייתי חייבת להיות מאוד יעילה. בזכות השיטה הזאת אכן הצלחתי, ובלעדיה אולי עד היום הספר לא היה יוצא לאור.

 מניסיון של מופרעת קשב המתקשה להתארגן, השיטה עובדת מצוין, אם מתייחסים אליה ברצינות. מה זאת אומרת מתייחסים ברצינות? מכוונים התרעות בטלפון החכם לסיום מכסות הלימוד וההפסקות, ולא זזים מהן מילימטר.

* בזמן הלימוד משתיקים פלאפונים, מתעלמים מהאינטרנט, הווטס אפ וכל השאר, ועובדים נטו. בזמן ההפסקה, שותים, אוכלים משהו, מפעילים קצת הגוף, שירותים, ועם צלצול ההתרעה, עוזבים את כל המסיחים ומזנקים אל שולחן הכתיבה. מפעילים מיד התרעה 50 דקות קדימה.

* כמובן שבאמצע עושים הפסקה גדולה יותר או שתיים לאכילה ולמנוחה, אבל גם ההפסקות האלה צריכות להיות מוגדרות ותחומות בזמן.

* כמובן שכל אחד תזמון פרטי משלו ושעון ביולוגי אחר. התאימו את לוחות הזמנים להרגלים האישיים שלכם.

* התאימו את הלמידה לסגנון המתאים לכם ביותר: למשל אם אתם צריכים סביבה שקטה, ואין לכם כזאת, למדו בספרייה אצל קרובי משפחה או בכל מקום שבו תוכלו לשבת וללמוד בשקט.

ומה עוד חסר? כמובן לאחל לכם הצלחה במבחנים.

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.   050-4510254




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב